Keď ide o vyhľadávaciu techniku pre alpinistov, tak systém RECCO je jasným celosvetovým lídrom, keďže v priebehu každého roka sa do vybavenia pre horolezcov a lyžiarov integrujú 3 milióny reflektorov, pomocou ktorých môžu profesionálnymi záchranármi rýchlo dohľadať nezvestnú osobu. Zároveň je však osveta a spôsob fungovania týchto záchranných systémov extrémne nízka, čo v neposlednom rade neznamená, že to nie je žiadny spôsob na záchranu vlastných priateľov.
Základnou myšlienkou systému RECCO je, že každýhorolezec je týmto systémom pre profesionálnych záchranárov dohladateľný, teda je kvázi „permanentne“ viditeľný, aby sa tak zvyšili jeho šance na prežitie pri zasypaní lavínou. Problém s lavínami je ten, že ich nezaujíma, koľko toho človek vie o snehu a horách. A nehody sa stávajú aj ľuďom, ktorí si dávajú pozor. Každý kto zažil lavínové nešťastie a zasypanie kamaráta, vie potvrdiť tú paniku a frustráciu, ktorú človek cíti, keď sa usadil snehový mrak a jediné čo zostalo je prázdne biele pole. Niekde pod snehom sa nachádza človek a bojuje o prežitie, o živote a smrti môže preto rozhodovať každá sekunda.
Používa sa v 850 lyžiarskych strediskách
Keď niekto nemá žiadny lavínový vyhľadávač, tak k dohľadaniu zostávajú už len tradičné metódy vyhľadávania s pomocou lavínových sond, alebo s pomocou záchranárskeho psa – obe metódy sú veľmi zložité a vyžadujú si čas a veľa peňazí. „Musí existovať aj jednoduchší spôsob, ako nájsť zasypaných ľudí“, pomyslel si zakladateľ systému RECCO Magnus Gronhed počas jedného popoludnia pred 40 rokmi v meste Are (Švédsko), keď sa celý zúfalý pokúšal pomocou svojich lyžiarskych palíc nájsť svojich zasypaných priateľov, ktorých krátko pred tým strhla a zasypala lavína.
Po niekoľkych hodinách hľadania ich našli, no už nejavili známky života. V tento pre Magnusa Granheda strašný deň sa tak zrodila myšlienka elektronického vyhľadávacieho systému, pomocou ktorého by bolo možné spoľahlivo nájsť ľudí zasypaných lavínou. Dnes tento lavínovy záchrannýsystém (RECCO), používanýhorskými záchrannými zložkami a leteckými záchrannými službami v 850 lyžiarskych areáloch po celom svete, v priebehu posledných troch desaťročí zachránil nespočetné množstvo ľudí a uľahčil a zjednodušil tak lavínové vyhľadávanie pri rozsiahlejších vyhľadávacích akciách.
Rakúsko bolo jednou s prvých krajín, ktoré začalo tento RECCO systém pred približne 30 rokmi systematicky používať. Po celej krajine existuje do dnešného dňa 64 lyžiarskych areálov, 47 stredísk horskej záchrannej služby a 30 vrtuľníkov leteckej záchrannej služby, ktoré sú týmto systémom vybavené. Takto je možné zabezpečiť rýchlu pomoc v prípade lokálneho zasypania lavínou.
Fungovanie systému RECCO
Systém RECCO pozostáva z dvoch častí. Jedna časť je RECCO – Reflektor – ten je integrovaný v oblečení a/alebo výstroji horolezca. Vo väčšine prípadov tak, že jeho nositeľ alebo nositeľka ani netuší alebo nevidí, že na sebe nejaký reflektor má, nakoľko má len niekoľko cm, nepotrebuje žiadne batérie a má neobmedzenú životnosť. Druhú časť predstavuje detektor, ktorý používajú horskí záchranári a záchranári na zjazdovke, aby tak mohli rýchlo nájsť reflektor, prípadne zasypanú alebo nezvestnú osobu. Pátranie môže prebiehať ako po zemi, tak aj s pomocou vrtuľníka. Dosah ručného detektora cez sneh pritom predstavuje až 20 metrov. Od tohto leta je pre helikoptéry k dispozícii ešte oveľa výkonnejší detektor, ktorý dosah rozšíril ešte o niekoľko stoviek metrov, čo pri hľadaní nezvestných osôb predstavuje podstatnú výhodu, nakoľko tak môžu byť v relatívne krátkej dobe prehľadané veľké plochy územia. Takto sa do budúcnosti ponúka príležitosť tento RECCO systém používať celoročne – ako posilu pri hľadaní nezvestných osôb a nie len pri záchranných akciách pri zasypaní lavínou!
Ako už bolo vyššie spomenuté, sila RECCO systému tkvie v tom, že sú do oblečenia alebo výstroje integrované reflektory a teda sú používané množstvom výrobcov oblečenia. V súčasnej dobe ponúka tieto reflektory vo svojej ponuke produktov vyše 200 značkových výrobcov, sú to produkty ako bundy, nohavice, helmy, chrániče, a ruksaky. Ak je produkt označený logom RECCO, tak to znamená, že je vás počas záchrannej akcie možné nájsť pomocou profesionálnych záchranárov, ktorí používajú RECCO detektor.
Takto si možno reflektory predstaviť ako členskú kartu do celosvetového záchranného systému, ktorý je bezplatne k dispozícií pre všetkých. To príde vhod hlavne zjazdovým lyžiarom na zjazdovkách, ktorý pri sebe spravidla nenosia žiadne lavínové vyhľadávacie zariadenia.
Pokušenia mimo zjazdovky
Lavíny sú na otvorených zjazdovkách vďaka profesionálne odvedenej práci osôb zodpovedných za ich bezpečnosť síce zriedkavé, no túto možnosť nemožno nikdy úplne vylúčiť. Oveľa častejšie sa stáva, že dôjde k zasypaniu osôb v bezprostrednej blízkosti zjazdovky, s tym, že tieto osoby pri sebe nemajú núdzové vybavenie.
Často krát sa stáva, že pri tomto ich „krátkom výlete“ za zjazdovku si vôbec neuvedomujú aké riziko to zo sebou prináša, alebo vlastne ani nemali v pláne lyžovať v „hlbokom snehu“, no podmienky boli až príliš lákavé a človek tomu nemohol odolať. Takéto situácie sa prikláňajú k systému RECCO, lebo v danej lyžiarskej oblasti sú detektory rýchlo k dispozícii a teda je možná rýchla pomoc. Napríklad minulú zimu bola vo Švajčiarskom lyžiarskom rezorte Les Crosets priamo pred očami svojich dvoch detí zasypaná ich matka a to v bezprostrednej blízkosti zjazdovky. S pomocou RECCO technológie ju v priebehu 20 minút našli ešte živú.
No systém RECCO ponúka veľa výhod aj pre turistov a freeriderov, ako zdôrazňuje rakúsky expert na záchranné systémy Walter Würtl, nakoľko má človek okrem štandardného záchranného vybavenia (lavínový vyhľadávač, lopatka, a lavínová sonda) k dispozícii vždy aj jeden absolútne spoľahlivý „záložný systém“, ktorý je vždy pripravený k zásahu. A pritom nemusíme hneď myslieť na technickú poruchu lavínového vyhľadávača, napr. sa nám môže stať, že sme si ho zabudli zapnúť, čo je pri analyzovaní takýchto nehôd žiaľ dosť časté!
RECCO funguje vždy, nakoľko sa tu nejedná o vysielač a prijímač, ale o radarový systém, pri ktorom sa detektorom vyslané vlny jednoducho odrazia od malej diódy a zasypaný človek sa tak pre záchranárov stane „viditeľný“.
Užitočný doplnok lavínového vyhľadávač
Würtl taktiež zdôrazňuje, že reflektory RECCO nepredstavujú žiadnu alternatívu pre lavínové vyhľadávače, avšak sú ich užitočným doplnkom. Preto je aj pochopiteľné, že napríklad taký renomovaný výrobca lavínových vyhľadávačov, ako je ORTOVOX už od roku 2013 integruje do všetkých svojich zariadení aj reflektor RECCO, nakoľko sa tak môžu znížiť dramatické následky napr. toho, že sa vám vybijú v LV batérie.
Zrieknuť sa RECCO reflektorov by bolo asi to isté, ako keby sme sa pri jazde autom nezapásali, lebo veď máme airbag. Preto to dobre vystihuje RECCO slogan „Zvýšte si svoje šance“. To, že človek prežije zasypanie lavínou je hlavne „šťastie“. Niektorí ľudia zahynú v lavínach, ktoré majú 20 metrov, iní prežijú byť zasypaní viac než jednu hodinu. Podľa toho musí byť našim hlavným úsilím zabránenie vzniku lavín, až potom prichádzajú na rad opatrenia na zabránenie zasypania, prípadne minimalizovať čas zasypania, a tu je systém RECCO v každom prípade prostriedkom, ktorého by sme nemali zrieknuť!
Zatiaľ čo najväčšie šance na prežitie zasypanej osoby dáva s odstupom času záchrana kamarátmi, tak profesionáli so systémom RECCO môžu aplikovať vyhľadávacie stratégie, ktoré umožnia vyhľadávanie zo vzduchu aj v obzvlášť riskantných oblastiach, aby tak cielene viedli záchrannú skupinu, ktorá by bola zložená z menšieho počtu záchranárov, aby ich tak všetkých nemuseli nevystavovať zvýšenému riziku. Keby mali všetci alpskí športovci RECCO-Reflektor, tak by bolo toto často krát na čas náročné, veľa krát frustrujúce a okrem iného riskantné vyhľadávanie zasypaných osôb už dávno minulosťou!
V zime aj v lete
Čo v súčasnej dober robí systém RECCO pre horolezcov a horolezkyne ešte zaujímavejším je jeho schopnosť nasadenia počas celého roka. Na základe tejto novej technológie vyhľadávania s väčším dosahom môžu byť rýchlejšie a presnejšie než doteraz lokalizované osoby, ktoré utrpeli nejaký úraz alebo sa stratili. Z tejto možnosti budú profitovať hlavne jednotlivci, ktorí sa do terénu vybrali sami. Niet divu, že na to už zareagoval trh s výrobou športového vybavenia a na trh dodal ruksaky na letnú turistiku, postroje alebo topánky na horskú turistiku s RECCO reflektormi, aby tak aby svojim zákazníkom sprístupnili túto bezpečnostnú výhodu.
O tom, že je táto stratégia smerodajná ukazuje skutočnosť, že RECCO detektory sa na vyhľadávanie obetí spadnutých do ľadovcových trhlín na Zermatte používajú už roky a za tú dobu došlo k pozoruhodným úspechom, ako potvrdzuje tamojší dlhoročný vodca horských záchranárov Bruno Jelk.
Budovanie povedomia
To, že RECCO technológia je vo svete najrozšírenejší záchranný systém, bolo donedávna skôr neznáme a z toho dôvodu ním boli horolezci vybavení skôr náhodne, než z poznania. No ak si ako horský športovec vyberám produkty, ktoré majú RECCO reflektory cielene, a ktoré mimochodom nie sú drahé, tak sa nechopím len šance byť lepšie, prípadne rýchlejšie nájdení, ale dávam taktiež záchranárom do rúk možnosť ako urobiť zásahy bezpečnejšie a efektívnejšie.
Článok bol prebratý z Alpenverein magazínu Bergauf 2016. Autor je Bernd Zehetleitner, certifikovaný horský a lyžiarsky vodca a člen Bavorskej horkej stráže. Týmto RECCO systémom už lokalizoval a zachránil viacero osôb.
Slovenská horská služba a RECCO
Po telefonáte na Stredisko lavínovej prevencie do Liptovského Hrádku sme zistili, že Slovenská horská služba má vo vlastníctve a svojej správe 3 ručné (prenosné) snímače RECCO:
- Západné Tatry
- Nízke Tatry na vrcholojej stanici Chopku
- Vysoké Tatry v Starom Smokovci
Poľa HZS ešte týmto snímačom nebol ešte na Slovensku zachránený život. Dôvodom môže byť aj skutočnosť, že ak sa stane lavínová udalosť, postihnutý má málo času na záchranu prípadne pri stratených osobách nie je z vrtuľníka dosah ručného snímača dostatočný aby bola osoba v lavíne lokalizovaná.
K dnešnému dňu na Slovensku nemáme nové detektory s veľkým dosahom, ktoré sa prenášajú vrtuľníkom. Prezentovaná novinka RECOO SAR z roku 2016, ktorá je prenášaná vrtuľníkom, viď vo videu vyššie je zatiaľ implementovaná vo Švajčiarsku a niektorých alpských regiónoch.